לוח רכב מציע מגוון גדול של רכבים יד שניה מכל הסוגים והדגמים. כאן תמצאו דגמים חדשים של רכבי יוקרה, מכוניות פרטיות, כלי שייט מיוחדים ומודעות לוח רכב יד שניה מכל הסוגים. תוכלו להשתמש בחיפוש מהיר של רכב או מכוניות במנוע החיפוש של לוחות רכבים המופעים במדור.

מה עושים עם הגרוטאה?

מה עושים עם הגרוטאה?
מאת:
חנן בר-און
תאריך: 14.10.2010

המכונית הושבתה באופן בלתי הפיך? אולי ניזוקה קשה בתאונה? רגע לפני שהעירייה מסלקת לכם אותה מהרחוב, ובטרם תיפרדו ממנה לשלום, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות, ובאותה הזדמנות, ניתן גם להרוויח ממנה או מחלקיה

מפגע סביבתי?
מכונית שחונה תקופה ארוכה במתחם עירוני, מהווה מטרד ומפגע סביבתי ולעיתים גם תברואתי. מלבד חלודה ושאריות זבל ולכלוך שמצטברים עליה, היא עלולה להוות מוקד משיכה לבעלי חיים, וגם לילדים שיכולים להיכנס פנימה ולשחק שם. לפי החוק, גרוטאה היא: "רכב שיצא מכלל שימוש מחמת שהתיישן, שפורק או שנקבע כרכב אובדן גמור, וכן שלד של רכב או חלקים ממנו". נציגי הרשות המקומית שרואים מכונית חונה ברחוב, ואשר גלגליה מחוסרים אוויר, ששמשותיה מנופצות או מאובקות, ושחלקים ממנה פורקו, יכולים להדביק על שמשתה התראות הקוראות לסילוקה המיידי. אם בתוך פרק זמן מסוים הדבר אינו מתבצע, בהחלט ייתכן כי המכונית תפונה ע"י הרשות המקומית לאתר פסולת או למגרשי גרוטאות, ועלות הפינוי תחול על בעל המכונית, בתוספת קנס. בכדי למנוע זאת, כדאי לסלק מכונית שכבר אינה בשימוש ממושך. אם יש לה רישיון שנתי בתוקף, אולי תשקלו לגרוט אותה – ראו בהמשך.

גריטת רכב ישן
בדומה לנהוג בארצות העולם המערבי, יזם המשרד להגנת הסביבה את התוכנית לגריטת כלי רכב ישנים. מטרת התוכנית שלה שותפים גם משרד האוצר ומשרד התחבורה, להוריד מהכביש כלי רכב ישנים שנחשבים למזהמים, ללא בטיחותיים. לפי התוכנית, כל כלי רכב ישן יוכל להיגרט (למיחזור), ובתמורה לפעולה זו יקבל בעליו מהמדינה כ-3,000 שקל. הרעיון הכללי הוא גם גם להצעיר את כלי הרכב בארץ, והיוזמה בהחלט מבורכת. אבל, למרבה הצער, בסכום הכסף שהמדינה נותנת, אין הרבה אפשרויות לרכוש משהו נורמאלי, שאינו מזהם או מסכן את בעליו. בשביל מכונית סבירה תאלצו להשקיע לפחות 15 אלף שקל נוספים, ולא בטוח שלצרכנים בעלי הכנסה נמוכה יש אמצעים כאלו.

תהליך הגריטה
זכאית להיגרט מכונית פרטית בלבד (לא מסחרית, משאית וכו') שגילה 20 שנים ומעלה, שרישיונה השנתי (טסט) בתוקף, שאינה מעוקלת או משועבדת. גם מכונית שגילה 15 שנים ומעלה רשאית להיגרט, אך ורק אם הורדה מהכביש ע”י ניידת בטיחות של משרד בתחבורה או שהמשטרה קבעה לגביה חוסר שימוש. רק בעליה הרשומים של המכונית רשאים לבצע הגריטה בעצמם, ותחילה יש לסור לאחד מסניפי משרד הרישוי עם רישיון הרכב, ולהגיש בקשה לביטול רישיון הרכב. בעל הרכב מקבל רישיון רכב זמני ליומיים, במהלכם הוא (או מיופה כוח מטעמו) יכול להגיע לאחד מ-5 מגרשי הגריטה המורשים שיש בארץ, על מנת לבצע את הגריטה. בתוך 45 ימים יתקבל הסכום בחשבון הבנק של בעל הרכב. אגב, כחלק מתהליך הגריטה, עוברת המכונית פירוק וחלקים אחדים ממנה נשמרים או נמכרים הלאה.

מגרשי גרוטאות
המכונית שלכם אחרי תאונה קשה? ברשותכם מכונית ישנה שכבר לא כשירה לנסיעה? אחת האופציות העומדות לרשותכם היא למכור אותה למגרשי גרוטאות, שנקראים בשפת העם גם 'פירוקיות'. במגרשים כאלו ישנם אינספור כלי רכב מכל הסוגים, והם מהווים מקור לא רע עבור מי שמבקש לרכוש חלקי חילוף לרכב שלו במצב סביר ומעלה, ובמחירים טובים בהרבה בהשוואה לחלקי חילוף חדשים, ובוודאי מקוריים. החיסרון המרכזי: לא תקבלו הרבה עבור הגרוטאה שלכם, גם אם היא נראית נהדר ומציעה אינספור חלקים במצב טוב. למען האמת, במקרים רבים יוצע לכם סכום כסף נמוך מאד, אפילו קצת מעליב. גאוותנים? עברו לפרק הבא.

 

בסוף, כמעט כל המכוניות מגיעות לכאן

גרוטאות ביד2?
תוכלו לנסות לפרסם את מכוניתכם בלוח הרכב של יד2 ולציין 'לפירוק בלבד'. מרבית הסיכויים, שתקבלו עליה יותר כסף מאשר ממגרשי גרוטאות. מי קהל היעד? לא מעט בעלי רכב ישן, ובעיקראספני וחובבי רכב, מעוניינים לרכוש מכונית דומה לזו שיש להם, שתשמש מקור לחלפים שעלולים להישבר, או להתבלות. אפשרות נוספת קצת קשה יותר לביצוע היא לפרק את חלקי המכונית בעצמכם, ולהציע למכירה בכל פעם חלק ספציפי אחר. ככל שגיל המכונית גבוה יותר, קשה ויקר יותר להשיג עבורה חלקי חילוף, והחזקת רכב 'רזרבי' שתורם חלקים, מהווה אופציה זמינה ויחסית לא יקרה. רוכש הרכב לפירוק יעשה זאת בדרך כלל באמצעות גרירה, שכן מרבית המכוניות המוצעות למכירה כבר אינן עם טסט, ואחרות לא במצב נסיעה.

מהו רכב טוטאל לוס?
מכונית שנגרם לה נזק בתאונה, שעלותו למעלה מ-60% מערכה, נחשבת לאובדן מוחלט או 'טוטאל לוס' ע"י החוק וע"י חברות הביטוח. המבוטח מקבל תשלום של מחיר המכונית במחירון, רישיון המכונית מוחזר למשרד התחבורה, היא יורדת מהכביש ונמכרת לפירוק. אגב, לעיתים, המכונית במצב מיכני נהדר, ומסוגלת לנסוע ללא שום בעיה. מכוניות שניזוקו קשה בתאונה, אך עלות תיקונן אינה מגיעה ל-60% (נניח, 50% נזק), נחשבות כ'אובדן להלכה'. במקרה זה, שהוא בעייתי מאד לנו הצרכנים, לא נגרעות המכוניות מהכביש – הן נמכרות לסוחרי רכב, שמתקנים אותן לעיתים בעלות מינימאלית, ונמכרות הלאה לאזרחים תמימים, שלא תמיד מודעים שהמכונית בכלל עברה תאונה. בעצם, כולם כאן מרוויחים (כולל בעל המכונית לשעבר, שמפוצה באופן יחסי מחברת הביטוח), מלבד הצרכנים שמבקשים לרכוש רכב משומש, ועלולים 'ליפול' על מכוניות כאלו, שאינן בטיחותיות במרבית המקרים, ובכל מקרה אינן ראויות למחיר שמוצע עבורן.

 

פרסם מודעה
מחיקת מודעה
עריכת מודעה

חיפושים פופולריים

 
כונס רכב